Malin Siwe träffar rätt!

Kommentar till Malin Siwes inlägg i DN 18/8 2009.

Efter ca 20 år i den privata sektorn har jag de senaste två åren utfört en del konsultarbeten i kommunal och regional regi. Vad jag sett i fråga om ineffektivitet och resursslöseri är nog för att skriva en bok! Det rör sig om allt från oändliga möten, sammankallade utan agenda, utan målsättning av ansvariga som sedan dyker upp 15-20 min. efter utsatt tid till enkla materialbeställningar som försenas, p.g.a. direkt slarv, så länge att personerna som skulle installerat materielen hinner avsluta sina uppdrag innan den levererats.

Vid ett tillfälle påpekade jag att det var tämligen ohövligt att komma 20 min. försent till ett möte man själv sammankallat och dessutom ett skapligt slöseri. Förseningen fick vi en ursäkt för men något större slöseri kunde vederbörande inte se – det var ju bara 20 min. Informerande då om att det inte alls rörde sig om 20 min. utan om 220 minuter, drygt 3 ½ timmes arbetstid – vi var nämligen 10 personer som väntat. Hade detta varit en engångsföreteelse kanske man inte tänkt mer på saken, dessvärre är det mer regel än undantag!

Jag har helt nyligen upplevt en kontrovers mellan två budgetansvariga verksamhetschefer. Deras respektive avdelningar ligger vägg i vägg och det upptäcktes en gråzon mellan dem som ingen ville ta ansvar för. Istället för att sätta sig ner som vuxna människor och lösa problemet ägnade de båda ungefär en veckas intensivt arbete på att skyffla över ansvaret för så mycket som möjligt på den andre. De lyckades ungefär lika bra och i slutändan hamnade praktiskt taget exakt halva kostnaden på vardera avdelningen. Hade man hanterat detta på ett moget sätt skulle man troligen kunnat spara en del pengar genom samordning, förutom att man inte slösat bort totalt ca en halv månads arbetstid (chefslön), bromsat projektet och förpestat arbetsmiljön.

Jag har efter insikten i hur in i h-vete illa skött detta är ofta, halvt på skämt halvt på allvar, sagt att om jag någonsin får chansen att undanhålla ett större skattebelopp kommer jag att ta den!

Detta är bara ett par småexempel på hur det kan gå till och vi får inte glömma att det gör det hela tiden överallt. Här finns pengar att spara, mycket pengar, inte tu tal om den saken!

Kommentera

